Spiludvikling


Vi laver fede spil

På spiludviklingslinjen arbejder vi både med det nørdede og det kreative. Begge dele er nødvendige for at skabe fede spil. Vi kommer omkring mange forskellige spiltyper og spilelementer – både når vi laver egne spil, og når vi analyserer eksisterende spil.

Højt fagligt niveau

Der er ikke nogen øvre grænse for niveauet som sådan. Det kommer meget an på, hvilke forudsætninger du som elev kommer med, og hvilket tempo du kan klare. Indholdet har stigende sværhedsgrad, men starter et sted, hvor alle kan være med. Hvor langt, man kommer derfra, er individuelt, men når året er omme, har du bidraget til forskellige spil, I selv har fundet på og skabt. Forudsætningen for at få fuldt udbytte af undervisningen er, at du er i stand til at tage initiativ og arbejde målrettet.

En stor del af undervisningen bliver varetaget af studerende fra Aalborg Universitet. De vil være i gang med eller have gennemført DADIU, som er en tværfaglig spiloverbygning på universitetet. Så der er mulighed for at få topkvalificeret sparring og input fra folk, som til daglig har fingrene dybt begravet i programmering og spiludvikling.

Indhold

Alle elever på linjen vil blive undervist i:

Unity (en avanceret game engine, som også professionelle firmaer bruger)

Level design (opbygning af den konkrete bane i spillet)

Programmering (i programmeringssproget C#)

Grafisk design (2D + 3D – også mulighed for at benytte tegneplader)

2D animationer (lidt 3D er en mulighed, hvis du er virkelig ihærdig)

Idéudvikling (metoder til at hjælpe de fede og overraskende ideer på vej)

Spiludviklingsarbejdet rummer forskellige roller. Undervejs vil der blive mulighed for at fordybe sig i den rolle, som man særligt interesserer sig for.

Som nævnt skaber vi vores spil i Unity. Det er en game engine, som understøtter både 2D og 3D spil til stort set alle platforme, men som regel laver vi spil til PC og Mac (Slender og Subway Surfer er lavet i Unity).

Spiludvikling høj

Hvad er meningen så?

Du bliver ikke færdiguddannet spiludvikler hos os. Sorry. Men du bliver klar over, om det er noget for dig, og du kan foretage bedre valg med hensyn til din fremtid på baggrund af det. Du får værktøjer til at dyrke din interesse mere kvalificeret, og du får det, vi mener, er Danmarks bedste uddannelsesstart på en karriere som spiludvikler.

Hvad er meningen så ikke?
Det er ikke en gamer-linje. Vi skal ikke sidde og spille computer hele dagen. Du skal have en teknisk og designmæssig interesse. Du skal have lyst til at møde matematiske udfordringer. Du skal være forberedt på mange timer ved computeren og opgaver, som det kræver ihærdighed og stædighed at løse.
Så har du en stor interesse i at være med til at skabe spil og ikke bare spille dem, så er spiludviklingslinjen et oplagt valg.

Ring gerne til skolen for at høre nærmere.