Frihed under ansvar


 

Vi har tillid til dig

Hvorfor

  • bestemmer eleverne selv, hvornår de vil gå i seng?
  • er internettet tilgængeligt 24 timer i døgnet?
  • kan drenge og piger færdes frit på hinandens gange på nær om natten?
  • kan piger og drenge frit mødes i pejsestuen hele natten i weekenderne?
  • er alle lokaler med faciliteter altid åbne til fri afbenyttelse?
  • er køkkeneleverne med til at bestemme madplanen?
  • har alle elever gennem valg af individuelt tilrettelagt skoleskema stor indflydelse på tilrettelæggelsen af deres hverdag?
  • anser vi undervisning som en åben proces?

Fordi

  • vi mener det seriøst, når vi siger, at vi vil skabe et fællesskab, hvor udgangspunktet er frihed under ansvar.

Det betyder at

  • vi tør have tiltro til elevernes dømmekraft.
  • vi vil bygge vores fællesskab på tillid, fordi vi tror på at eleverne kan administrere en høj grad af frihed og er ansvarlige overfor dem selv og fællesskabet
  • vi vil udvikle elevernes evne til at administrere en høj grad af personlig frihed og ansvarlighed.
  • for os er tillid og frihed under ansvarlighed i forhold til såvel den enkelte som fællesskabet nemlig nøglebegreber i processen med at skabe et udviklende, tolerant og trygt miljø.

Dette er holdninger, som styrer vores beslutninger både i processen med at skabe rammerne for vores fællesskab, og når vi skal forholde os til enkelte problemstillinger.

Vi har således tillid til, at du respekterer

    • at du ikke må drikke alkohol eller tage stoffer og gøre noget for at blive høj eller skæv på skolen eller på turen til og fra denne.
    • at du ikke må medvirke til at udsætte nogen for fysisk eller psykisk overlast.

For os er det desuden en selvfølge

  • at aftaler overholdes.
  • at man deltager aktivt i timerne.
  • at du respekterer, at skolen – såvel indendørs som udendørs – er et røgfrit område.

Mangel på respekt for ovenstående anser vi som brud på den tillid som vores samvær bygger på og kan medføre hjemsendelse.